Hva er mørkekjøring (mørkedemo) kurs?

Som en obligatorisk del av det trafikale grunnkurset medfølger det et tre timers mørkekjøringskurs.

Formålet med kurset er å vise praktiske eksempler på klassiske situasjoner som kan oppstå i trafikken når det er mørkt.Samtidig er det viktig som ansvarsfull sjåfør å kunne agere på rett måte i mørket.På mørkedemoen er det vi som trafikklærere som kjører, mens du som elev er observatør.

Vi i A-Team Trafikkskole anbefaler deg å ta mørkedemo så tidlig som mulig i opplæringen.

Når kan man ta mørkedemo?

Dersom du gjennomfører trafikalt grunnkurs i perioden 16. mars - 31. oktober uten å gjennomføre mørkekjøring, er beviset kun gyldig i tiden 16. mars - 31. oktober.

For å kunne fortsette øvelseskjøringen i perioden 1. november - 15. mars må du gjennomføre mørkedemo først.

Når du har fullført mørkekjøringen får du tilsendt et nytt bevis fra Statens vegvesen som gjelder for kjøring hele året.

På mørkedemo kurset lærer du:

•   Mørkeulykker og årsaker

•   Siktstrekninger

•   Risikofaktorer ved å ferdes i mørket

•   Klær og refleksutstyr

•   Hensiktsmessig lysbruk

•   Hensiktsmessig tilpassing av fart og plassering

•   Hensiktsmessig atferd ellers ved ferdsel i mørket

Vi har lang erfaring som trafikklærere og vet hvordan vi skaper ansvarsfulle sjåfører som vet viktigheten av å kunne opptre på rett måte i trafikken, også i mørket.

Vi har engasjerte elever fra hele Oslo og omegn, og ønsker deg hjertelig velkommen til å gjennomføre mørkekjøringen sammen med oss!